КОРИСНИ ТЕРМИНИ
Брза мода је термин који се користи да опише пословни модел индустрије одеће, који пратећи брзе промене модних трендова, масовно производи и на тржиште пласира нове производе, по ниској цени и брзо их доводи у малопродајне продавнице док је потражња највећа. Због релативно ниског квалитета материјала и учестале промене модних трендова оваква одећа је кратког века употребе.
Greenwashing се сматра неутемељеном тврдњом, покушајем обмане потрошача о еколошким перформансама компаније или еколошким предностима производа или услуге.
Изјаве пласиране у контексту „зеленог маркетинга“ морају бити истините и доказиве. Све остале изјаве које су уопштене или недовољно јасне могу да наведу потрошаче на погрешне закључке, односно да представљају покушаје компаније да усмери своје маркетиншке акције и своју комуникацију ка бољем тржишном (еколошком) позиционирању без реалне основе за то.
Израз је настао стапањем речи green (зелено) i whitewashing (испирање или бојење у дословном и пренесеном значењу).
Еко знак Републике Србије је Национална ознака за производе и услуге који имају мањи негативан утицај на животну средину од постојећих на тржишту.
Производ је било која роба или услуга у складу са прописима којима се уређује област роба и услуга;
Оквир системског решења који се бави глобалним изазовима као што су климатске промене, губитак биодиверзитета, отпад и загађење. Заснива се на три принципа, вођена дизајном: елиминисати отпад и загађење, дуготрајно користити производе и материјале (у њиховој највећој вредности) и регенерисати природу.
Прелазак на циркуларну економију подразумева раздвајање економске активности од потрошње ограничених ресурса и подржана је преласком на обновљиву енергију и материјале.
Економија у којој се бесповратно троше ограничени ресурси да би настали производи који се углавном не користе у пуном потенцијалу – а затим се бацају. Заснована је на пословном приступу „узми-користи-баци“.
Под рециклажом се подразумева свака операција поновног искоришћења којом се отпад прерађује у производ, материјале или супстанце без обзира да ли се користе за првобитну или другу намену, укључујући поновну производњу органских материјала, осим поновног искоришћења у енергетске сврхе и поновне прераде у материјале који су намењени за коришћење као гориво или за прекривање депонија.
Једноставније речено, рециклажа је превођење материјалних добара из фазе потрошње у фазу производње.
* Уграђена енергија и вредност се губе при овом процесу, па је у контексту циркуларне економије, рециклажа није приоритетна опција.
Лакоћа са којом се материјал може рециклирати у пракси и у великом обиму.
Поновљена употреба (енг. reuse) производа или компоненте за његову намену без значајних модификација.
Мала подешавања и чишћење компоненте или производа могу бити неопходна за припрему за следећу употребу.
Операција којом се неисправни или покварени производ или компонента враћају у употребљиво стање како би испунили своју намену (енг. repair)
Обнављање производа /освежавање производа/ односи се на производ који је враћен у исправно стање. Ово може укључивати поправке или замену компоненти, ажурирање спецификација и побољшање козметичког изгледа (енг. refurbish) тако да се производ доведе до перформанси и изгледа новог производа.
Реинжењеринг (енг. remanufacture) представља довођење производа и компоненти у стање као ново, са истим или побољшаним нивоом перформанси у поређењу с новим производима и компонентама.
Ови прерађени производи или компоненте обично добијају гаранцију која је еквивалентна или боља од оне за нов производ.
Способност производа, компоненте или материјала да остану функционални и релевантни када се користе у складу с предвиђеним (енг. durability).
Трајност се често односи на физичке атрибуте производа (његову способност да се одупре оштећењу и хабању), мада код неких производа посматра се технолошки елемент (на пример, способност софтвера да се надогради пуно пута), а може се заснивати и субјективном приступу (нпр. способност одређене одеће да остане пожељна током времена).
UPCYCLING подстиче дужу употребу материјала у ланацима снабдевања како би се допринело уштеди сировина и смањењу стварања отпада.
На пример у случају пластике, наведено значи мање нових нафтних бушотина, за метале – смањење екстракције руде, за папир – мање оборених стабала. Све наведено подразумева и мањи утрошак енергије.
DOWNCYCLING представља вид рециклаже при којем се у процесу прераде производа губи део његовог оригиналног квалитета и често се претвара у производ слабијег квалитета.
На пример рециклирани папир, често прерадом бива преведен у картон (сваком новом прерадом папир губи део своје првобитне вредности).
Циљеви одрживог развоја (такође познати и као глобални циљеви), представљају универзални позив на деловање ради искорењивања сиромаштва, заштите животне средине и обезбеђивања мира и просперитета за све. Циљеви (17 циљева) су међусобно повезани будући да кључ успеха једног циља често лежи у сагледавању изазова који су својствени неком другом циљу.
Утицај на животну средину јесте свака промена која се односи на животну средину, без обзира на то да ли је корисна или штетна по животну средину, а која је у потпуности или делимично последица утицаја производа на животну средину током његовог животног циклуса;
Животни циклус производа представља узастопне и међусобно повезане фазе производа, од набавке сировина до његовог коначног одлагања;
Период од тренутка када је производ пуштен у употребу након производње, до тренутка када постане застарео без могућности опоравка на нивоу производа (енг. lifespan / lifetime)
Комунални отпад je одвојено сакупљени отпад из домаћинства, укључујући папир и картон, стакло, метал, пластику, биоотпад, дрво, текстил, амбалажу, отпадну електричну и електронску опрему, отпадне батерије и акумулаторе, кабасти отпад и мешани комунални отпад и/или одвојено сакупљени отпад из других извора, ако је тај отпад сличан по природи и саставу отпаду из домаћинства, али не укључује отпад из производње, пољопривреде, шумарства, рибарства и аквакултуре, отпадна возила и грађевински отпад.
Одрживи дизајн се бави принципима економске, социјалне и еколошке одрживости. Циљ му је да се супротстави негативним утицајима производа током њиховог животног циклуса. Одрживи дизајн подржава коришћење материјала и процеса са малим утицајем на животну средину, узимајући у обзир употребу енергије и обновљивост ресурса, подстиче примену модуларног дизајна, како би се олакшала поновна употреба или рециклажа, као и примену принципа био-мимикрије, и праћења животног циклуса поризвода.
Одрживи дизајн има за циљ да подржи развој „који задовољава потребе садашњости без угрожавања способности будућих генерација да задовоље своје потребе“. (Уједињене нације, 1987)